Europejskie normy dotyczące emisji spalin są coraz bardziej rygorystyczne, dlatego przed koncernami samochodowymi stoją ogromne wyzwania technologiczne. Auto hybrydowe zdaje się doskonale pasować do europejskich wytycznych. Jak te samochody wyglądają w przybliżeniu i czy komfort poruszania się nimi jest zbliżony do tych, które doskonale znamy?
Auta hybrydowe – czy sprawdzą się na polskich drogach?
Nowoczesne samochody, takie jak hybrydowa Honda, tworzone są z myślą o zaspokajaniu potrzeb dzisiejszych kierowców, najczęściej poruszających się po zakorkowanym mieście, lubiących na weekendy wybrać się w plener z rodziną. Większość modeli aut z napędem hybrydowym spełnia oczekiwania kierowców co do osiągów, pozwalając na dynamiczną i jednocześnie ekonomiczną jazdę, również podczas poruszania się trasami szybkiego ruchu. Tryby jazdy dostosowywane są każdorazowo, tak jak w przypadku Hondy Hybrid, do aktualnego zapotrzebowania na moc i sposobu jazdy.
Niska opłacalność i niewielka trwałość aut hybrydowych – to tylko mit
Nieufność, jaką początkowo budziły hybrydy w kierowcach rozmiłowanych w silnikach wysokoprężnych, mocnych i wielkolitrażowych, dzisiaj powoli zastępuje rodzaj podziwu. Od początku powstania pierwszych hybryd minęło kilka ładnych lat, a wszelkie obawy okazały się niepotrzebne. Przy obecnych cenach paliwa okazuje się bowiem, że auto hybrydowe jest zdecydowanie bardziej opłacalne od tradycyjnego, spalinowego silnika, chłonącego podczas miejskiej jazdy sporo paliwa – niezależnie od tego, czy jest benzyniakiem czy Dieslem. Również mit dotyczący trwałości tych silników oraz niezbędnych akumulatorów została już dawno obalona i starannie włożona między motoryzacyjne bajki. Doładowanie akumulatora jest możliwe podczas samej jazdy, a konkretniej – podczas hamowania. To także doskonały sposób na oszczędzanie i zmniejszenie eksploatacji klocków hamulcowych oraz tarcz.
Kogo będzie stać na auto hybrydowe?
Obecnie największe kontrowersje budzą nie same silniki, ale ceny aut hybrydowych z salonów. Ceny za te samochody, tak jak w przypadku chociaż hybrydowej Hondy Jazz, podyktowane są nie samą konstrukcją pojazdu, ale bardziej udogodnieniami, w jakie jest wyposażony. Spora cena sugeruje więc nie skomplikowany układ silników, ale automatyczną skrzynię czy nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Cena jednak pozostaje kwestią bardzo relatywną – jeśli przyjrzeć się kwotom, za jakie możemy dostać w salonie samochodowym auto średniej klasy z nieco lepszym, niż standardowe, wyposażeniem, można dojść do wniosku, że różnica nie jest wcale taka duża. Po prostu samochody takie jak Honda Hybrid już z fabryki wychodzą dobrze doposażone, aby odpowiadać gustom i potrzebom ich przyszłych właścicieli. Teraz zresztą bez trudu można dostać modele hybrydowe z drugiej ręki, a sprzedaż ich za jakiś czas nie będzie wzbudzać tylu kontrowersji, tak jak obecnie nie wzbudza ich handel samochodami spalinowymi.
Atuty, o których nie zawsze mamy pojęcie – udogodnienia w miastach dla aut hybrydowych
Są również inne strony, których kierowcy nie zawsze biorą pod uwagę. Już teraz do niektórych miast europejskich nie dostaniemy się samochodami spalinowymi, niespełniającymi określonych norm. Z biegiem lat z pewnością obostrzenia te jedynie się zaostrzą. Co więcej, korzystanie na co dzień chociażby z hybrydowej Hondy ma także szereg innych zalet. Jest nią zniżka na wielu parkingach w miastach, a także niższa akcyza związana z eksploatacją takiego pojazdu. Oszczędność tyczy się również samych podzespołów, tak często wymienianych w tradycyjnych samochodach. Auta hybrydowe nie posiadają turbosprężarek, skomplikowanych układów wtryskowych czy kół dwumasowych – sprawców najczęstszych wizyt u mechaników, niezależnie od marki użytkowanego samochodu. Także sama eko-jazda w przypadku samochodów z napędem hybrydowym jest znacznie prostsza, w przeciwieństwie do tej uskutecznianej - zwykle nieumiejętnie - przez kierowców samochodów z silnikami spalinowymi.